אנשים רבים הם בעלי עסק עצמאי, אבל לא תמיד מנהלים אותו בנפרד מהחשבון המשפחתי. מצב כזה הוא בעייתי מאוד הן לעסק והן למשפחה. כאשר נוצר אוברדרפט בחשבון, לא ברור מה גרם לו - האם העסק לא מתנהל כשורה או שמא המשפחה מוציאה כספים יותר מההכנסות. ה-א'-ב' בניהול נכון ויכולת לקבלת החלטות הוא נתונים. וכאשר הנתונים מבולבלים אחד בשני, אין יכולת הבנה ודרך לקבל החלטות. סיפרה לי מישהי שהחשבון שלהם נכנס לאוברדרפט גבוה. בעלה מיד האשים את העסק שלה במינוס - "יש יותר מדי הוצאות של העסק בזמן האחרון". אבל היא לעומת זאת חשדה דווקא בטיול האחרון לחו"ל שהם עשו. במקרה אחר, בעל עסק חייב את חשבונו הפרטי בהוצאות הדלק והביטוח של הרכב, למרות שהרכב הוא של העסק. במקרה הזה ההוצאות המשפחתיות היו גבוהות מדי. יש יותר מדי הבדלים בהתנהלות של עסק ומשפחה וניהול הכספים של שתי הישויות השונות באותו חשבון הוא בעייתי מאוד. מטרת העסק הוא להיות רווחי. האם זו גם המטרה של המשפחה? לא בהכרח. בהקשר של משפחה אנחנו נוטים לדבר על שאיפה לערכים כמו אושר, בריאות, הגשמת יעדים ומזעור סיכונים. משפחה זקוקה ליציבות. להכנסה חודשית דומה מדי חודש. גם ההוצאות שלה אמורות להיות דומות בין חודש אחד למשנהו. אצל עסקים זה לא כך. בעסקים רבים יש עונתיות. יש חודשים עם הכנסה גבוהה מאוד וחודשים חלשים. בעסק אנחנו מדברים במונחים של גידול וצמיחה. אנחנו רוצים לראות את העסק גדל ומתפתח. ולכן לעיתים נלקח הלוואה שתשמש אותנו כמינוף ליצירת הכנסות גדולות יותר. הלוואה במשפחה היא במקרים רבים לצורך מימוש יעדים עתידיים מוקדם יותר (רכישת מכונית, קניית בית) או לצריכה שוטפת (גרוע מאוד, אבל זה כבר סיפור אחר...). מה עושים? מפרידים את החשבונות. חשבון אחד למשפחה וחשבון אחד לעסק. ניתן לפתוח חשבון בנק נפרד לעסק. וסוד קטן? לא חייבים להגדיר אותו כחשבון עסקי ולשלם 150 ש"ח כל רבעון. אפשר בהתחלה להגדיר אותו כחשבון פרטי לכל דבר ולשלם עמלה מינימאלית של 10 ש"ח בחודש. יש שיאמרו שקשה לקבל אשראי לחשבון בנפרד. נכון, אבל אתם אמורים להיות עצמאים, לא? אז איפה העצמאות אם אתם מסתמכים על החשבון המשפחתי? מעבירים משכורת קבועה לחשבון המשפחתי כל חודש - אפשר להתייעץ עם רואה החשבון שלכם מה המשכורת הממוצעת שאתם יכולים להעביר. צריך לקחת בחשבון שבחודשים הטובים תעבירו פחות כדי שיישאר מספיק כסף בחשבון להתנהלות בחודשים הפחות טובים. כדאי גם לקחת בחשבון 10% בלת"מ (בלתי צפוי מראש), ולהוריד אותו מהסכום שיאמר לכם רואה החשבון שלכם. (כלומר, אם הרו"ח שלכם אמר שאתם יכולים להעביר 10,000 ש"ח כל חודש למשפחה, תורידו 10% ותעבירו רק 9,000 ש"ח). כך, גם החשבון המשפחתי שלכם יראה שיש כניסה מסודרת של כסף כל חודש. גם משק הבית יודע שעומד לרשותו סכום כסף קבוע כל חודש להתנהלות השוטפת. יש שינוי בעסק? העסק מתרחב? אפשר להעביר יותר? אחלה. אז מגדירים שוב את המשכורת החודשית. מומלץ לבדוק כל חצי-שנה - שנה. מפרידים בין ההוצאות - הוצאות ששייכות לעסק ינוהלו מהחשבון של העסק ולהיפך. כך יהיה ברור מה מבנה ההוצאות וההכנסות של כל ישות ולקבל החלטות על שיפור וייעול בהתאם. אם עובדים מהבית באופן מלא או חלקי, כדאי לבדוק עם רו"ח או יועץ מס אילו הוצאות ביתיות מוכרות לצורכי עסק, על מנת לזכות בהטבות המס המתאימות. מומלץ לבדוק שההוצאות של משק הבית לא עולות על ההכנסות. לסיכום, אם אתם עצמאים, תעזבו את הקן המשפחתי תתנהלו באופן עצמאי!
רותי שרון, יועצת לכלכלת המשפחה